< Ajankohtaista
04.02.2019

Monet asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaskokemukseen Sipoon kunnan palveluissa

Monet asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaskokemukseen Sipoon kunnan palveluissa
Viime vuonna 85 prosenttia asiakkaista oli joko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Sipoon kunnalta saamaansa palveluun. Tämä käy ilmi asiakaskokemuksen mittauksen tuloksista.

Sipoon kunta mittaa jatkuvasti asiakkaidensa kokemuksia palvelusta. Asiakkaan kokemuksesta kysytään tuoreeltaan juuri saadun palvelun jälkeen päätelaitteilla. Asiakas voi kertoa kokemuksestaan muun muassa painamalla parhaiten kokemustaan kuvaavaa susihymiötä.

Vuoden 2018 aikana päätelaitteilla palautetta antaneista asiakkaista 66 prosenttia painoi erittäin tyytyväistä susihymiötä ja 19 prosenttia painoi tyytyväistä susihymiötä. Yhteensä siis 85 prosenttia palautetta antaneista oli joko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä.

Kunnan yhtenä tavoitteena tälle valtuustokaudelle on, että 75 prosenttia vastanneista on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä asiakaskokemukseen. Päätelaitteiden kautta palautetta annettiin viime vuoden aikana yhteensä 13 167 kertaa.

- Olen nöyrän iloinen tuloksesta ja mielestäni on todella hienoa, että palvelumme kohtaavat asukkaiden toiveet. Samalla tiedostan, että meillä on vielä paljon parannettavaa, ja kriittiset palautteet auttavat meitä tässä työssä, sanoo kunnanjohtaja Mikael Grannas.

Päätelaitteita on kunnan asiakaspalvelussa Infossa, Sosiaali- ja terveysasemilla Nikkilässä ja Söderkullassa, kirjastoissa sekä Söderkullan hammashuollossa ja neuvolassa. Päätelaitteiden kautta asiakas voi halutessaan kertoa myös tarkemmin, mitkä asiat vaikuttivat hänen kokemukseensa.

Moni koki palvelun olleen sujuvaa ja nopeaa. Kohtelua kiitettiin kohteliaaksi ja ystävälliseksi. Esimerkiksi näin asiakkaat kertoivat kokemuksestaan:

  • "Laboratoriokäynnillä palveleva henkilö vain oli aivan ihana! Iloinen ja tunnelmaa keventävä!"
  • "Uusi remontti on tosi hyvä, plussaa, nuorten huone on paras ikinä."
  • "Jälleen kerran tulin vaikean, lähes mahdottomalta tuntuvan ongelman kanssa paikalle, ja poistun toiveikkaana huolet hälvennettynä. Kiitos ammattitaitoisten ja empaattisten sosiaalityöntekijöiden."
  • "Vänlig och sakkunnig service på jouren. Läkaren hade ett mycket lugnt och tryggt sätt att bemöta och undersöka barnpatienten, tack för det!" (”Saimme päivystyksessä ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Lapsipotilaan tutkinut lääkäri puhui rauhallisesti ja sai tilanteen tuntumaan turvalliselta, kiitos siitä!”)
  • "Hyvä, rentouttava jumppa"

Tyytymättömät asiakkaat kokivat esimerkiksi, etteivät olleet saaneet riittävän nopeasti tai ollenkaan haluamaansa palvelua. Asiakkaat kertoivat esimerkiksi näin:

  • "Kukaan ei palvellut"
  • "Lääkärin info jäi vajaaksi"
  • "Aika peruttiin hammaslääkäriin vasta paikan päällä"
  • "Kuulin tai sain puhelimessa väärän ajan. Tylsää istua täällä turhaan"
  • "Olin omatoimiajalla noutamassa varaamaani kirjaa ja lainauslaitteista kumpikaan ei toiminut."

Annetun palautteen perusteella kehitetään kunnan palveluita. Koko kunnan saama tulos mittauksesta myös julkaistaan viikottain sipoo.fi:ssä.

 


Viimeksi muokattu
04.02.2019