< Ajankohtaista
29.01.2018

Sipoon kunta saa uuden logon ja visuaalisen ilmeen

Suden silmät, avonainen kirja, aaltoja ja pikkukaloja, puiden välissä mutkitteleva metsäpolku. Sipoon uusi logo jättää tulkinnan katsojalleen ja heijastaa Sipoon moninaisuutta. Logo on osa Sipoon kunnan uutta visuaalista ilmettä, joka otetaan käyttöön kevään 2018 aikana.

Sipoon uuteen visuaaliseen ilmeeseen on pyritty löytämään elementtejä, jotka sipoolaiset tuntevat omakseen. Esimerkiksi luonto on vahvasti mukana. Värit ovat syntyneet Sipoon luonnosta ja lähiruuasta. Sipoon päävärit ovat salmiakki ja valkoapila. Lisävärit ovat ketunleipä, tyrni, raparperi, mustikka ja siika.

Sipoon uusi slogan on "Avaa aamusi metsäpolulla". Sipoolaiset, paikalliset yritykset, järjestöt ja muut organisaatiot voivat vapaasti käyttää slogania, kun kertovat Sipoosta.

– Slogan kuvastaa hyvinvointia, jota Sipoon monimuotoinen luonto tarjoaa. Täällä lähiluonto on niin lähellä kotia, että aamun voi avata metsäpolulla, kunnanjohtaja Mikael Grannas sanoo.

Visuaalinen ilme ja slogan perustuvat taustatutkimukseen. Luonto ja luonnonläheisyys nousivat vahvasti esiin haastattelututkimuksessa ja kevään 2017 kyselytutkimuksessa. Kyselytutkimuksessa kysyttiin vastaajilta, kuinka hyvin 18 erilaista väittää kuvaa Sipoota. Eniten vastaajat olivat samaa mieltä väitteestä "Sipoossa voit avata aamusi metsäpolulla". Kyselyyn vastasi 209 ihmistä huhtikuun lopussa. Yli 80 prosenttia vastaajista oli täysin samaa mieltä tai jokseenkin samaa mieltä väitteestä.

Logo ja vaakuna kunnan tunnisteina

Visuaalisen ilmeen ja sloganin käyttöä on ohjeistettu brändikäsikirjassa, jonka Sipoon kunnanvaltuusto hyväksyi kokouksessaan tänään (29.1.2018). Brändikäsikirja kertoo, miltä Sipoo kuulostaa ja näyttää. Voit tutustua brändikirjaan tästä linkistä (pdf).

Uusi logo ja visuaalinen ilme otetaan käyttöön vähitellen kevään 2018 aikana. Logo alkaa näkyä esimerkiksi esitteissä, kunnan lähettämissä kirjeissä ja rakennuskylteissä. Logosta on muodostettu myös Sipoon oma kuosi, joka on osa kunnan visuaalista ilmettä.

Logon lisäksi kunta käyttää edelleen virallisena tunnisteenaan myös Sipoon vaakunaa, jota koristaa suden pää. Vaakunaa käytetään erityisen virallisissa ja arvokkaissa yhteyksissä.

Brändikirja syntyi opiskelijayhteistyönä

Sipoon kunta on tehnyt brändityötä yhteistyössä ammattikorkeakoulu Haaga-Helian kanssa. Haaga-Helian Porvoon toimipisteen myynnin ja visuaalisen markkinoinnin opiskelijat kiteyttivät osana opintojaan kunnan brändiä ja loivat ehdotuksia visuaaliselle identiteetille kevätlukukaudella 2017. Ehdotusten taustana oli muun muassa haastattelututkimus, jossa opiskelijat haastattelivat sekä sipoolaisia että ulkopaikkakuntalaisia.

Ehdotuksista valittiin yksi jatkotyöstettäväksi syksyllä 2017. Tämän ehdotuksen olivat luoneet Matilda Isohella, Hanna Karlsson, Janina Niiranen, Fanny Ollas ja Minna Väänänen. Isohella ja Karlsson työstivät ehdotuksen valmiiksi brändikäsikirjaksi yhteistyössä Sipoon kunnan kanssa.

Lisätiedot:
Kunnanjohtaja Mikael Grannas, puh. 040 752 9803, mikael.grannas@sipoo.fi.
Tiedottaja Paula Ropponen, puh. 040 191 4598, paula.ropponen@sipoo.fi


Viimeksi muokattu
29.01.2018