Opistoblogi
Opistoblogi: Kaikkien opisto -hankkeen kuulumisia
Palvelumuotoilukoulutuksella kohti uutta osaamista ja kokeilevaa yhteistyötä
Sipoon opisto sai viime syksynä 2023 hankerahaa Kaikkien opisto -hankkeen kehittämiseen, jonka puitteissa opiston oli mahdollista tarjota henkilökunnalleen palvelumuotoilukoulutus edistämään hankeen kehitysprojektien läpivientiä. Koulutukseen kutsuttiin sekä opiston henkilökuntaa että Sipoon kunnan arki- ja vapaa-aika -toimialan henkilökuntaa. Kurssille osallistui 12 eri tehtävissä toimivaa asiantuntijaa.
Koulutus toteutettiin jaksolla 10/2023 – 4/2024. Koulutusmuodoksi valittiin lähikoulutus, jolloin palelumuotoilulle tyypillinen osallistava ja kokeileva opetusmenetelmä voitiin hyödyntää käsin kosketeltavasti. Kurssi sisälsi kuusi eri lähitapaamista ja kaksi verkkosparraustapaamista. Jokaiseen lähikoulutuskertaan sisältyi teoriaopetusta ja teorian käytäntöön vieviä tehtäviä, jotka kytkettiin konkreettisen tekemisen kautta osaksi Kaikkien opisto -hanketta.
Sipoon opistolle palvelumuotoilukoulutus oli enemmän kuin pelkkä kurssi – se oli yhteinen matka kohti parempia palveluita ja yhdessä tekemisen kulttuuria. Koulutus aloitettiin tarpeen tunnistamisella, tavoitteiden asettamisella ja vastuiden jakamisella. Halusimme ymmärtää, miksi palvelumuotoilu on olennainen osa nykyaikaista palveluiden kehittämistä ja mitä halusimme saavuttaa kurssin päätteeksi Kaikkien opisto -hankkeen näkökulmasta. Tärkeää oli myös tunnistaa sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät, ja varmistaa heidän osallistumisensa ja yhteistyö koko prosessin ajan. Kurssilaisten omien kehitysprojektien alussa asetetut tavoitteet saavutettiin, kun osallistujat sukelsivat syvälle palvelumuotoilun maailmaan.
Tiimien monipuolisuus ja itseohjautuva aktiivisuus olivat avain onnistumiseen. Organisaation omat asiantuntijat toivat kurssille laajan näkökulman ja varmistivat, että kaikki tarvittavat näkökulmat huomioitiin. Koulutuksen konkreettisten tehtävien reflektoinneissa jokainen tiimin jäsen pääsi sekä oppimaan toisilta että jakamaan tietoa toisille. Ristiin oppiminen oli vaikuttavaa ja yksi koulutuksen parhaista anneista. Koulutuksen keskiössä oli jatkuva oppiminen ja iterointi. Teorian ja käytännön yhdistäminen tapaamiskerroilla antoi osallistujille konkreettisia työkaluja ja menetelmiä, joita he voivat soveltaa omassa työssään. Asiakaslähtöisyys oli punainen lanka koko prosessin ajan, ja osallistujat oppivat kuuntelemaan ja ymmärtämään paremmin asiakkaidensa tarpeita.
Koulutuksen lopputuloksena oli enemmän kuin pelkkä oppimisprosessi. Osaaminen ja ymmärrys palvelumuotoilun perusteista syvenivät, ja osallistujat saivat konkreettisia työkaluja ja taitoja, joita he voivat nyt hyödyntää omassa työssään. Yhteinen matka kohti parempia palveluita jatkuu, ja koulutuksen myötä organisaation uudet omat palvelumuotoilijat ovat valmiimpia kohtaamaan tulevaisuuden haasteet entistä vahvemmin ja asiakaslähtöisemmin.
Kia Lindström
Palvelumuotoilukoulutuksen opettaja
Palvelupolku muotoutuu
Viimeksi muokattu 03.07.2024