Kervo och Sibbo sysselsättningsområde får fem kundservicepunkter

Överföringen av ansvaret för att ordna offentliga arbetskraftstjänster från staten till kommunerna närmar sig. Vid årsskiftet läggs de statliga AN-byråerna ner och arbetskraftstjänsterna för både person- och företagskunder blir en del av kommunernas lagstadgade uppgifter och basservice. Syftet med reformen är att föra offentliga arbetskrafts- och företagstjänster närmare kunderna, påskynda sysselsättningen samt ge kommunerna fler verktyg för att stärka livskraften i regionen.

Kervo och Sibbo bildar från och med 1.1.2025 ett gemensamt sysselsättningsområde som Kervo är ansvarskommun för. Sysselsättningstjänsterna tryggas som lokala tjänster för invånarna i Kervo och Sibbo, och sysselsättningsområdet är tvåspråkigt.

Sysselsättningsområdets servicepunkter från och med 1.1.2025

  • Sampola servicecenter
    Kultasepänkatu 7, 1. vån., 04250 Kervo
    Rådgivningen är öppen mån–fre kl. 12.00–16.00
  • Kervo Navigator, Keuda-huset
    Keskikatu 3, gatuplan, 04200 Kervo
    Rådgivningen är öppen mån–tors kl. 12.00–16.00
  • Söderkulla servicepunkt
    Amiralsvägen 2, 2. vån., 01150 Söderkulla
    Rådgivningen är öppen på torsdagar kl. 12.00–16.00
  • Sibbo Navigator, Artturi (Nickby)
    Norra skolvägen 3 C, 04130 Sibbo
    Rådgivningen är öppen tisdagar kl. 13.00–15.00
  • Utvecklingscentret för Mellersta Nyland (företagare och arbetsgivare)
    Puuvalonaukio 2 D, 2. vån., 04200 Kervo
    Med tidsbokning.

På personkundernas servicepunkter kan du uträtta ärenden med eller utan tidsbokning under rådgivningens öppettider. Navigatorns kontor är avsett för kunder under 30 år. Företags- och arbetsgivartjänsterna är tillgängliga via tidsbokning.

Söderkulla biblioteket. Byggnadens fasad.

Telefonservice

  • Arbetssökande
    09 2949 2203, mån–fre 09.00–15.30
  • Arbetsgivare och företag
    09 2949 2205, mån–fre 12.00–15.00

Vi betjänar också via e-post på adressen tyo.keravasipoo@kerava.fi samt via E-tjänster på adressen www.tyomarkkinatori.fi/sv.

Förändringen kräver inga åtgärder av kunden

Arbetssökande och företagskunder behöver inte göra någonting fastän tjänsteproducenten för arbetskraftsservice byts. Arbetssökandens jobbsökning hålls i kraft normalt trots förändringen. Person- och företagskunder kan sköta sina ärenden elektroniskt i Jobbmarknadens E-tjänster även i fortsättningen. Jobbmarknaden har redan tidigare ersatt AN-byråernas webbplatser.

I början av januari kan sysselsättningsområdets servicepunkter och telefontjänster vara mer belastade än normalt. Det lönar sig att anmäla sig som arbetssökande i god tid innan anställningen tar slut eller permitteringen börjar. Det bästa sättet att uträtta sina jobbsökningsärenden är att lämna en kontaktbegäran i Jobbmarknadens E-tjänst.

Senast uppdaterad 14.11.2024