Nyheter
Kervo och Sibbo sysselsättningsområde får fem kundservicepunkter
Överföringen av ansvaret för att ordna offentliga arbetskraftstjänster från staten till kommunerna närmar sig. Vid årsskiftet läggs de statliga AN-byråerna ner och arbetskraftstjänsterna för både person- och företagskunder blir en del av kommunernas lagstadgade uppgifter och basservice. Syftet med reformen är att föra offentliga arbetskrafts- och företagstjänster närmare kunderna, påskynda sysselsättningen samt ge kommunerna fler verktyg för att stärka livskraften i regionen.
Kervo och Sibbo bildar från och med 1.1.2025 ett gemensamt sysselsättningsområde som Kervo är ansvarskommun för. Sysselsättningstjänsterna tryggas som lokala tjänster för invånarna i Kervo och Sibbo, och sysselsättningsområdet är tvåspråkigt.
Sysselsättningsområdets servicepunkter från och med 1.1.2025
- Sampola servicecenter
Kultasepänkatu 7, 1. vån., 04250 Kervo
Rådgivningen är öppen mån–fre kl. 12.00–16.00 - Kervo Navigator, Keuda-huset
Keskikatu 3, gatuplan, 04200 Kervo
Rådgivningen är öppen mån–tors kl. 12.00–16.00 - Söderkulla servicepunkt
Amiralsvägen 2, 2. vån., 01150 Söderkulla
Rådgivningen är öppen på torsdagar kl. 12.00–16.00 - Sibbo Navigator, Artturi (Nickby)
Norra skolvägen 3 C, 04130 Sibbo
Rådgivningen är öppen tisdagar kl. 13.00–15.00 - Utvecklingscentret för Mellersta Nyland (företagare och arbetsgivare)
Puuvalonaukio 2 D, 2. vån., 04200 Kervo
Med tidsbokning.
På personkundernas servicepunkter kan du uträtta ärenden med eller utan tidsbokning under rådgivningens öppettider. Navigatorns kontor är avsett för kunder under 30 år. Företags- och arbetsgivartjänsterna är tillgängliga via tidsbokning.
Telefonservice
- Arbetssökande
09 2949 2203, mån–fre 09.00–15.30 - Arbetsgivare och företag
09 2949 2205, mån–fre 12.00–15.00
Vi betjänar också via e-post på adressen tyo.keravasipoo@kerava.fi samt via E-tjänster på adressen www.tyomarkkinatori.fi/sv.
Förändringen kräver inga åtgärder av kunden
Arbetssökande och företagskunder behöver inte göra någonting fastän tjänsteproducenten för arbetskraftsservice byts. Arbetssökandens jobbsökning hålls i kraft normalt trots förändringen. Person- och företagskunder kan sköta sina ärenden elektroniskt i Jobbmarknadens E-tjänster även i fortsättningen. Jobbmarknaden har redan tidigare ersatt AN-byråernas webbplatser.
I början av januari kan sysselsättningsområdets servicepunkter och telefontjänster vara mer belastade än normalt. Det lönar sig att anmäla sig som arbetssökande i god tid innan anställningen tar slut eller permitteringen börjar. Det bästa sättet att uträtta sina jobbsökningsärenden är att lämna en kontaktbegäran i Jobbmarknadens E-tjänst.
Senast uppdaterad 14.11.2024