Sibbo kommun: Östbanan bör gå i en tunnel i Sibbo

– Sibbo kommun är oroad över följderna av det föreslagna banprojektet och dess linjedragningar för invånarna, markanvändningen och dess utveckling, samhällsstrukturen och miljön i Sibbo. De föreslagna linjedragningarna går tvärs igenom byområden på flera ställen, och om någondera av dem genomförs skulle den påverka betydligt både samhället och miljön i Sibbo, konstaterar kommunen i sitt utlåtande.

Enligt kommunen skulle genomförandet av banan leda till inlösning av ett flertal gårdar och fastigheter samt dela byområdena till separata delar.

– Linjedragningen av Östbanan bör planeras således att den orsakar så lite olägenheter som möjligt för tätorterna, den planerade markanvändningen, byområdena eller den övriga bebyggelsen i Sibbo kommun. Två av de föreslagna linjedragningarna ska göras om således att byområdena inte splittras, konstaterar kommunen.

De i MKB-förfarandet föreslagna linjedragningarna skulle gå tvärs igenom eller i den omedelbara närheten av planerade Stormossa arbetsplatsområde i Savijärvi i Sibbo. Sibbo kommun framhäver i sitt utlåtande att linjedragningarna för banan inte får på något sätt äventyra arbetsplatsområdena i Sibbo kommuns general- eller detaljplaner. Enligt kommunen är de två ifrågavarande linjedragningarna omöjliga att genomföra i sin nuvarande form, och de bör inte användas som grund för banans översiktsplanering eller så bör de omplaneras.

Sibbo kommun utesluter inte helt möjligheten att dra banan via Nickby, men då bör linjedragningen absolut följa linjedragningen för den nuvarande banan från tätortsområdet i Kervo via Nickby till Sköldvik och möjliggöra stationer för persontågstrafik både i Nickby och Tallmo enligt områdesreserveringsplanen för persontågstrafiken på Kervo–Nickby-banan. Dessutom skulle banan behöva köras i Nickby tätortsområde med betydligt lägre körhastigheter än planerat och inte orsaka olägenheter för de befintliga och planerade bostadsområdena i Nickby. Således kan Östbanan i praktiken inte gå enligt förslaget genom Nickby, utan banan och trafiken bör efterlikna närtågstrafiken.

Kommunen anser även att banans tunneldel bör fortsätta betydligt längre än i förslaget, så att Östbanan inte orsakar ohållbara olägenheter för Sibbo kommuns invånare och samhällsstruktur. I praktiken bör Östbanans linjedragning gå i huvudsak eller helt i en tunnel i Sibbo, så att dess följder för boende och näringar hålls på en tolerabel nivå. Sibbo kommun föreslår att man överväger om det är mer ändamålsenligt att satsa på att förbättra linjedragningen Helsingfors–Kouvola än att främja Östbanan.

Senast uppdaterad 27.11.2024