Varhaiskasvatuksen Valssi-arviointitulokset kertovat laadukkaista perushoitotilanteista

Varhaiskasvatuksessa vuoden 2024 tiedonkeruun ja arvioinnin aiheeksi valittiin laadukkaat perushoitotilanteet eli lepohetki, wc-toiminnot, siirtymät ja pukemistilanteet. Sipoon vahvuuksina esiin nousivat perustoimintojen pedagoginen suunnittelu ja tavoitteellinen toteuttaminen arjessa. Perustoimintoja suunnitellaan yhdessä, ja sekä lasten että huoltajien tarpeet, ajatukset ja mielipiteet huomioidaan. Perushoitotilanteet toteutetaan lasten omatoimisuutta edistäen ja lapsille annetaan runsaasti myönteistä palautetta. Sensitiivisellä vuorovaikutuksella taataan, että lapsi kokee olonsa turvalliseksi wc-käynneillä.

Mahdollisuus rauhoittua ja levätä tarpeen mukaan

Lepohetkitilanteissa lasten erilaiset levontarpeet huomioidaan hyvin ja henkilöstö huolehtii siitä, että lepotilanteet ovat rauhallisia ja turvallisia sekä tunnelmaltaan myönteisiä. Varsinaiset lepohetket toteutuvat tiedonkeruun mukaan hyvin, mutta henkilöstön arvion mukaan tulisi huolehtia siitä, että lapsilla olisi mahdollisuus taukoon, vetäytymiseen ja rauhoittumiseen useita kertoja päivän aikana. Tätä voi tukea esimerkiksi vetäytymistilan luominen useampaan huoneeseen sekä lepohetket eri tiloissa niille lapsille, jotka nukkuvat, ja niille, jotka lepäävät hetken. Lasten omien toiveiden huomioimiseen lepohetkien sisällön suhteen voisi arvioinnin mukaan panostaa enemmän lasten ikä- ja kehitystaso huomioiden.

Kiireettömyyttä ja leikillisyyttä pukemistilanteisiin

Tiedonkeruussa nousi myös muutamia muita kehitettäviä osa-alueita. Arvioinnin mukaan kiireettömiin ja tunnelmaltaan myönteisiin pukemistilanteisiin voisi kiinnittää lisää huomiota niin, että pukemistilanteisiin varataan riittävästi aikaa. Aikuisen tuki pukemistilanteissa on oleellista, ja niissä voisi henkilöstön arvion mukaan käyttää enemmän esimerkiksi kuvatukea. Leikillisen työtavan merkitys korostui yksiköiden omissa kehittämissuunnitelmissa.

Perustoimintojen pedagoginen suunnittelu toteutuu tiedonkeruun perusteella hyvin tai erittäin hyvin koko varhaiskasvatuksen toimialalla. Tavoitteiden kirjaamiseen yksittäisten lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin, huoltajien näkemysten kirjaamiseen sekä tavoitteiden arviointiin voisi panostaa vielä enemmän. Myös oppimisympäristöjen muokkaaminen rauhallisten perustoimintojen tukemiseksi voisi tukea pedagogisten tavoitteiden toteutumista vahvemmin.

Valssi-järjestelmä laadunarvioinnin tukena

Valssi on valtakunnallinen Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) kehittämä laadunarviointijärjestelmä, jonka avulla voidaan arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen toimintaa. Sipoossa Valssi-tiedonkeruu toteutetaan vuosittain osana varhaiskasvatuksen laadunhallintaa ja lakisääteistä arviointia. Tiedonkeruun aihe valitaan vuosittain varhaiskasvatuksen toiminnan havainnointiin perustuvan Kehittävän palautteen -analyysin (Reunamo Education) perusteella.  

Valssi-järjestelmän lomakkeita käytettiin tiedonkeruuseen henkilöstöltä syyskuussa 2024, minkä jälkeen jokainen päiväkoti tai esiopetusyksikkö on laatinut omat ryhmäkohtaiset ja yksikkökohtaiset kehittämissuunnitelmansa. Arviointiprosessi saatiin päätökseen marraskuussa 2024, jolloin kuntakohtainen arviointitulos tallennettiin Valssiin. Tiedonkeruun vastausprosentti henkilöstöltä oli 82 %.

Lisätiedot

varhaiskasvatuspalveluiden päällikkö Annette Lagerstram

Viimeksi muokattu 13.01.2025