Sipoo yrittää – ja onnistuu: Mainostoimisto Yessies luo yrityksen ilmeen kokonaisvaltaisesti, mutta painattaa toisaalta vaikka yksittäisen mainospaidan

Mikä?

Tmi Jessica Karlsson – Mainostoimisto Yessies

Mitä?

Pitkän linjan graafisen suunnittelun rautaisen ammattilaisen Jessica Karlssonin yritys, joka luo yrityksille ja yhteisöille sekä myös yksityisasiakkaille graafiset ilmeet logoineen. Painattaa myös laadukkaille materiaaleille pienet määrät tekstiilejä ja suuremmat määrät yhteistyökumppanien kautta.

Missä?

Kotipaikkana Paippinen, mutta tekee toimeksiantoja koko Sipoon kunnan alueella ja myös muualle Suomeen.

Kokonaisvaltainen ja yhtenäinen ilme on yritykselle tärkeää

Kun Mainostoimisto Yessiesin yrittäjä, Jessica Karlsson alkaa suunnitella yrityksen graafista ilmettä, hän pyrkii aina luomaan kokonaisvaltaisen kokonaisuuden, joka toimii toistettuna eri materiaaleille, eri muodoissa ja eri kokoisena. Tällöin yrityksen ulospäin näkyvä kuva on yhtenäinen, selkeä ja johdonmukainen.

-Logon pitää toimia niin t-paidassa, käyntikortissa kuin ikkunateippauksessa, yrittäjä Jessica Karlsson toteaa.

Karlssonille tärkeää on, että graafinen ilme myös kertoo jotain asiakkaasta tai tämän yrityksen toimialasta, mikä on helppo nähdä hänen suunnittelemistaan tuotteista.

Hoitoneula-akupunktioyrityksen logo, jonka on suunnitellut mainostoimisto Yessies.
Mainostoimisto Yessies tekee kokonaisvaltaista graafista suunnittelua ja myös painattaa esimerkiksi t-paidat itse. Logon ilmeeseen yritys pyrkii saamaan vangittua asiakkaan toimintaa kuvaavia elementtejä. Kuva: Mainostoimisto Yessies.

Kirkkaita värejä tai hillitympää ilmettä

-Tykkään itse käyttää voimakkaita värejä ja korostankin mielelläni vahvoillakin sävyillä, koronapandemian aikana myös sisustussuunnitteluopinnot aloittanut Karlsson kertoo.

-Toisaalta, tärkeintä on aina, että ilme on asiakkaan mieleen ja linjassa yrityksen muiden ominaispiirteiden kanssa, joten välillä täytyy vähän hillitä itseään, hän myöntää nauraen.

Jessica Karlsson onkin työssään tarkka ja näkee paljon vaivaa, jotta kullekin asiakkaalle sopiva graafinen ilme löytyy, eikä hän päästä puolivalmiita tekeleitä käsistään.

Asiakkaan omatkin materiaalit muuntuvat painokelpoiseksi tarvittaessa

Toisinaan asiakkaalla voi olla jo valmis graafinen ilme, jota hän haluaa ehdottomasti käyttää. Tällöin riittää, että materiaali toimitetaan painovalmiina ja Jessica Karlsson tekee sitten vain tarvittavat muokkaukset asiakkaan omaan, valmiiseen materiaaliin. Aina ei kuitenkaan isollakaan resoluutiolla varustettu kuva sellaisenaan sovellu painettavaksi.

-Välillä tulee tilanteita, joissa totean suoraan, että on helpompi vain piirtää koko homma uudestaan alusta, sen sijaan että yrittää vääntää pikseleitä oikeaan järjestykseen ruudulla, Karlsson toteaa.

Vaikka Karlssonilla on käytössä viimeisimmät digitaaliset apuvälineet, on joskus perinteinen kynä ja paperi – tai näiden digitaalinen toisinto – kaikista helpoin tapa saada työ valmiiksi.

Paperisten mainoslehtien aika ei ole vielä ohi

Jessica Karlsson on jo vuosien ajan toimittanut alueen yrittäjien suosimaa paperista mainoslehteä. Vaikka markkinoinnista suuri osa on siirtynyt verkkoon, uskotaan kylillä vielä paperin voimaan. -Jo useamman vuoden olen ajatellut, että tänä vuonna mainoslehtistä ei enää varmaan kukaan kaipaa, mutta sitten alkavat puhelimet käydä kuumana, että milloin se nyt oikein tulee, kun ei ole mitään kuulunut, Karlsson nauraa ja jatkaa, monet asiakkaat ovat ostaneet mainostilan lehtisestä vuosien ajan, mutta viimeksi tänä vuonna oli mukana taas ilahduttavan paljon uusiakin yrityksiä.

Paperisen mainoslehden tekemistä Jessica Karlsson aikoo jatkaa niin kauan aikaa, kuin kysyntää sille riittää. Ehkä yksi osasyy sen suosiolle onkin se, että nyt kun paperista materiaalia tulee aiempaa postilaatikkoon ja kun kyseessä on nimenomaan paikallisten yritysten mainos, sitä arvostetaan eri tavalla.

Voit tilata vaikka yhden t-paidan

Monien mainostekstiilitoimittajien kohdalla haasteena on se, että tietylle tuotteelle on saatettu asettaa vähimmäistilausmääräksi esimerkiksi kymmenen kappaletta. Yksinyrittäjä, joka haluaisi näkyvyyttä t-paidan tai vaikka takin muodossa, ei tee mitään esimerkiksi kymmenellä päällystakilla, vaan hänelle riittäisi yksi tai kaksi kappaletta. Yessiesin kautta tämä onnistuu.

-Minimitilausmäärä on yksi kappale, Karlsson vahvistaa. Tämän pienempiä tilauseriä ei kuulemma voi tehdä, yrittäjä Jessica Karlsson nauraa.

Kaikki mikä voidaan, tehdään itse alusta loppuun

Kun yrittäjä itse hoitaa koko prosessin suunnittelusta lopulliseen painotuotteeseen, asiakkaan ei tarvitse olla kuin yhteen ihmiseen yhteydessä. Jessica Karlsson tekee kirjaimellisesti itse kaiken, mihin työkalut riittävät. Turha ahnehtiminen ei kuitenkaan kuulu hänen tyyliinsä, ne asiat, joita ei omilla työkaluilla ja -tiloissa voida tehdä varmasti hyvin, tilataan ennemmin asiaan erikoistuneelta alihankkijalta tai yhteistyökumppanilta.

Esimerkiksi tarratulosteet Mainostoimisto Yessies teetättää yhteistyökumppanilla, samoin esimerkiksi kirjat.

Koronavuosi rankaisi, mutta usko tulevaan säilyy

Kun koronavuosi 2020 pyyhkäisi yli koko ihmiskunnan, tyhjeni myös Jessica Karlssonin kalenteri ja epävarmuus valtasi mielen. Luonteeltaan yritteliäänä Jessica Karlsson ei kuitenkaan jäänyt tuleen makaamaan, vaan päätti lähteä jatkokouluttautumaan. Hän opiskeleekin töidensä ohella parhaillaan sisustussuunnittelua, jossa hän toivoo voivansa myös yhdistää graafisen suunnittelun osaamistaan.

-Tuskin siitä haittaa on, että omaa jo valmiiksi taiteellista näkemystä ja kokemusta, Karlsson toteaa.

Tällä hetkellä kuitenkin Mainostoimisto Yessies taas pyörii täydellä teholla ja toimeksiantoja on varsin mukavasti. Tilaa uusille asiakkaille toki on ilman muuta ja Karlsson toivookin niin sipoolaisia yrityksiä kuin esimerkiksi yhdistyksiä tukevan paikallista yrittäjää, kun heillä on tarvetta graafiselle suunnittelulle tai esimerkiksi mainostekstiileille.

Laadukkaat materiaalit ja korkeatasoinen painatus

Mainostoimisto Yessies valitsee huolella materiaalit, joille painatustöitä tehdään ja myös itse painatuksen kohdalla tehdään tarkkaa työtä. Karlsson näkeekin, että laatu, luotettavuus ja kohtuullinen hinta ovat tärkeimpiä käyntikortteja.

-Ei tällaisella pienyrittäjällä ole varaa myydä muuta kuin priimaa, Karlsson vahvistaa.

Graafinen suunnittelija Jessica Karlsson ja hänen suunnittelema Paippisen kylän kangaskassi.
Mainostoimisto Yessiesin yrittäjä Jessica Karlsson on suunnitellut ja toteuttanut muun muassa Paippisten kylän kangaskassin. Laadusta tarkka Karlsson on valinnut Paippinen-kassin materiaaliksi korkeatasoisen kierrätysmateriaalin, joka on kestävä ja pestävä mutta myös ekologinen.

Yhteystiedot

Tmi Jessica Karlsson Mainostoimisto Yessies
Mosantie 23
Paippinen

www.yessies.fi
info.yessies@gmail.com

Facebook: MainospalvelutYessies
Instagram: info.yessies
Puh. 040 – 504 9704

Viimeksi muokattu 22.07.2021