Hyvinvointisuunnitelma – Tavoitteet ja toimenpiteet
Sipoon lasten ja nuorten hyvinvointityön päätavoitteet vuosille 2022–2025 ovat mielen hyvinvoinnin, arjen turvallisuuden ja osallisuuden edistäminen.
Tavoitteiden asettamista ovat ohjanneet kunnan strategiset tavoitteet, kansallinen lapsistrategia, hyvinvoinnin nykytilan kartoitus sekä lasten, nuorten ja perheiden parissa työskentelevien ammattilaisten näkemykset ja lasten ja nuorten omat toiveet ja ajatukset. Sipoolaisilta lapsilta ja nuorilta kerättiin toimenpide-ehdotuksia nuorisovaltuustolle ja koulujen oppilaskunnille järjestetyissä työpajoissa kevään 2022 aikana.
Sipoon kunnan strategiassa mainitaan kuluvan valtuustokauden tavoitteeksi lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantaminen. Tutustu Sipoon (2022–2025) strategiaan täällä. Kansallisen lapsistrategian tavoitteena on luoda aidosti lapsi- ja perhemyönteinen, lapsen oikeuksia kunnioittava Suomi. Lapsistrategian mukaan lapsen hyvinvoinnin osa-alueita ovat ihmissuhteet, oppiminen, osallisuus, turvallisuus ja terveys. Lue lisää lapsistrategiasta sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta.
Alla olevassa kuvassa esitetään pähkinänkuoressa, miltä sipoolaisten lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin, arjen turvallisuuden ja osallisuuden nykytila näyttää (Kouluterveyskysely, 2021). Laajemman katsauksen löydät sivulta Lasten ja nuorten hyvinvoinnin nykytila.
Tätä tavoittelemme – tavoitteet
I Mielen hyvinvointi
Jokainen lapsi ja nuori tulee kuulluksi ja kohdatuksi ja hänellä on turvallinen aikuinen, jonka puoleen voi kääntyä.
Lapsen ja nuoren hyvinvointia, esimerkiksi tunnetaitoja, edistetään osana kasvatusta ja opetusta päiväkodissa ja koulussa.
II Turvallinen arki
Jokaisella lapsella ja nuorella on turvallinen kasvuympäristö. Päiväkodit, koulut ja vapaa-ajanviettopaikat ovat paikkoja, joissa kukaan ei kohtaa kiusaamista, syrjintää tai häirintää.
Lapset ja nuoret saavat tietoa, kuinka toimia kiusaamistilanteessa ja millaista apua ja tukea on saatavilla. Lasten ja nuorten kanssa työskentelevät tietävät, kuinka kiusaamista voidaan ehkäistä ja kuinka toimitaan kiusaamistilanteessa.
III Osallisuus
Lapset ja nuoret kokevat olevansa tärkeä osa päiväkoti-, luokka- , koulu- ja vapaa-ajanviettoyhteisöä. Yhteisöissä on luottamuksellinen, avoin ja arvostava ilmapiiri. Lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus vaikuttaa oman yhteinsönsä kehittämiseen ja heitä itseään koskevaan päätöksentekoon ja keskusteluihin.
Jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus mielekkääseen harrastukseen ja harrastuksen avulla löytää itselleen tärkeä ryhmä tai yhteisö.
Näin teemme – toimenpiteet
Mielenterveystaitojen lisääminen
Sipoon varhaiskasvatuksessa ja kouluissa opetetaan tunne-, kaveri- ja turvallisuustaitoja lasten ja nuorten ikään sopivilla painotuksilla ja menetelmillä. Opettamiseen varataan kouluissa yhdessä sovittu tuntimäärä ja opetuksen toteutumista seurataan lukuvuosittain. Varhaiskasvatuksessa taitoja opitaan arkisissa vuorovaikutustilanteissa.
Vastuu: Koulun yhteisöllinen opiskeluhuolto. Varhaiskasvatuksen henkilöstö.
Aikataulu: Pysyvä osa arjen toimintaa.
Seuranta: Varhaiskasvatuksessa seurataan lasten hyvinvointia kuntatasolla vuosittain tehtävällä tieteellisellä tutkimuksella (Kepa-tutkimus) sekä yksilöllisesti lasten varhaiskasvatussuunnitelmien kautta.
Mittari: Palautekyselyt ja arviointikysely, viihtyvyys- ja hyvinvointikyselyt, keskustelut oppilaiden kanssa, TEA-viisari, Kepa-tutkimus.
Tila: Jatkuva prosessi
Järjestöyhteistyön lisääminen ja tiivistäminen
Kuvaus:
Vastuu: KUVA
Aikataulu:
Seuranta:
Mittari:
Tila:
Osallisuuden edistäminen
Vuoden 2023 aikana jokainen koulu ottaa käyttöön yhden uuden osallisuutta lisäävän menetelmän sekä raportoi käyttökokemuksensa.
Vastuu: oppilaskuntatoiminta, koulun yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä YHR, ruokaraati, nuorisovaltuusto
Aikataulu: Vuosi 2023
Seuranta:
Mittari:
Tila:
Kiusaamisen/häirinnän/ väkivallan ehkäisy ja siihen puuttuminen
Kuvaus: Turvallinen arki on tärkeä osa lasten ja nuorten hyvinvointia. Sekä kouluilla että varhaiskasvatusyksiköillä on suunnitelmat lasten ja nuorten suojaamiseksi kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä. Suunnitelmat päivitetään lukuvuosittain ja niistä tiedotetaan oppilaille ja huoltajille. Varhaiskasvatukseen on laadittu myös erillinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Kouluissa kerätään lukuvuosittain tilastotietoa puuttumista vaatineista tilanteista.
Vastuu: Varhaiskasvatuksen henkilöstö yhdessä päiväkodin johtajan kanssa.
Aikataulu: Yksikkökohtainen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma laadittu jokaiseen varhaiskasvatuksen yksikköön 1.6.2025 mennessä.
Seuranta: Asiakirjat päivitetään vuosittain
Mittari: Yksikkökohtaisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteiden arviointi
Tila: Jatkuva prosessi
Maksuton, mielekäs tekeminen ja siitä tiedottaminen
Kuvaus:
Vastuu:
Aikataulu:
Seuranta:
Mittari:
Tila: