Avustajapalvelut ja apuvälineet perusopetuksen oppilaalle
Vammaisella tai muusta syystä tukea tarvitsevalla oppilaalla on oikeus tulkitsemis- ja avustajapalveluihin maksutta. Palvelun tarkoituksena on taata oppilaalle oppimisen ja koulunkäynnin perusedellytykset ja mahdollisimman esteetön oppimisympäristö.
Apuvälineitä voivat olla esimerkiksi yksilölliset oppi- ja opetusmateriaalit, tekniset laitteet, luokkahuonekalusteet sekä liikkumista helpottavat luiskat, kaiteet ja hissit koulurakennuksessa.
Opetuksen järjestäjä päättää tulkitsemis- ja avustajapalveluista sekä muista opetuspalveluista ja erityisistä apuvälineistä. Palveluiden ja apuvälineiden tarve ja määrä arvioidaan moniammatillisena yhteistyönä hyödyntäen oppilaan ja huoltajan antamia tietoja ja mahdollisten koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden lausuntoja. Koulu hoitaa käytännön järjestelyt.
Kouluissa koulunkäyntiavustajat toimivat pääsääntöisesti luokka-avustajina. Mikäli oppilaalla on henkilökohtaisen avustajan tarve, hänelle järjestetään henkilökohtainen avustaja. Henkilökohtaisen avustajan tarpeesta tulee olla asiantuntijalausunto.
Kenelle ja millä ehdoin
Henkilökohtaisen avustajan tarpeesta tulee olla asiantuntijalausunto.
Tausta ja lainsäädäntö
Vammaisella tai muusta syystä tukea tarvitsevalla oppilaalla on oikeus tulkitsemis- ja avustajapalveluihin maksutta. Tarkoituksena on taata oppilaalle oppimisen ja koulunkäynnin perusedellytykset ja mahdollisimman esteetön oppimisympäristö.
Apuvälineitä voivat olla esimerkiksi yksilölliset oppi- ja opetusmateriaalit, tekniset laitteet, luokkahuonekalusteet sekä liikkumista helpottavat luiskat, kaiteet ja hissit koulurakennuksessa.
Koulu hoitaa käytännön järjestelyt.
Perusopetuslaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628