Öppnandet av Kervo-Nickby-banan för persontågstrafik framskrider

Utredningen av områdesreserveringen har undersökt alternativa lösningar för att öppna persontågstrafik och valt ut de mest kostnadseffektiva lösningarna. Sibbo beställde utredningen av områdesreserveringen i samarbete med Kervo och Trafikledsverket.

Enligt rapporten bör alla befintliga plankorsningar mellan väg och järnväg ersättas av nya trafikarrangemang. Tre nya underfarter eller överfarter skulle byggas i Kervo och fyra i Sibbo.

Vid de framtida stationerna i Tallmo och Nickby skulle två knappa en kilometer långa sidospår byggas. Stationsplattformar med under- eller överfarter skulle byggas mellan spåren.

Dessutom har rapporten undersökt placering av en eventuell stationsreservering i Lönnbacka. De plattform- och spårändringar som krävs för stationen i Kervo har också undersökts i utredningen.

Beroende på de olika lösningsalternativen beräknas kostnaden för att öppna persontågstrafik på Sibbos sida vara cirka 32–33 miljoner euro och på Kervos sida cirka 22 miljoner euro.

– Sibbo kommun utgår från att staten deltar i de här kostnaderna med en betydande satsning, säger kommundirektör Mikael Grannas.

Att inleda persontågstrafik på banavsnittet mellan Kervo och Nickby är ett av de viktigaste målen i Sibbo kommuns strategi 2022–2025. Persontåget skulle stanna på sträckan mellan Kervo och Nickby i Ahjo i Kervo och i Tallmo i Sibbo.

Det finns nu godstrafik på järnvägen mellan Kervo och Nickby (KeNi-banan), men persontågstrafiken har hittills begränsats till ett museitåg som åkt på banan några gånger om året men nu upphört. Inledandet av persontågstrafik kräver trafikplanering, teknisk planering av järnvägen, planläggning av stationsområdena samt ett nära samarbete särskilt med Kervo stad, HRT, Trafikledsverket och andra statliga aktörer.

I MBT-avtalet ingår finansiering för planering

Planeringen av järnvägsförbindelsen stöds också av det senaste markanvändnings-, boende- och trafikavtalet (MBT) för kommunerna i Helsingforsregionen, där KUUMA-kommunerna anvisas statsfinansiering för planering av investeringsprojekt som rör regionens trafikledsnät, inklusive planeringen av KeNi-banan. KeNi-banan är ett av de viktigaste strategiska trafikprojekten i KUUMA-regionen. MBT-avtalet behandlas för närvarande för godkännande av kommunerna och Sibbo kommunfullmäktige kommer att behandla ärendet vid sitt möte den 11 november.

– Jag är nöjd över att planeringen av KeNi-banan, som är mycket viktigt för Sibbo, nu kan framskrida i snabb takt tack vare MBT-avtalet och den färska utredningen av områdesreserveringen, säger Grannas.

Efter att utredningen av områdesreserveringen nu har slutförts kommer planeringen att fortsätta med en uppdatering av persontågtrafikens behovsutredning och trafikeringsplan tillsammans med HRT och Kervo stad. Efter detta följer planeringen av banan, som kan påbörjas tack vare finansieringen i MBT-avtalet.

Lägesrapporten om öppnandet av persontågstrafik mellan Kervo och Nickby och den färdiga utredningen om områdesreservering kommer att ges till markanvändningssektionen i Sibbo för kännedom onsdagen den 13 november. Senare överlämnas lägesrapporten och utredningen även till kommunstyrelsen.

Utredningen av områdesreservering och mer information:
Markanvändningssektionens föredragningslista

Andra länkar
Miljöministeriet: MBT-avtalen
KUUMA-regionens webbplats

Senast uppdaterad 08.11.2024