Småbarnspedagogikens Valssi-utvärderingsresultat berättar om högklassiga grundvårdssituationer

Inom småbarnspedagogiken valdes högklassiga grundvårdssituationer, det vill säga vila, toalettsituationer, övergångar och påklädningssituationer, som tema för datainsamling och utvärdering år 2024.  Sibbos styrkor var den pedagogiska planeringen och det målinriktade genomförandet av grundvårdssituationer i vardagen. Grundvårdssituationer planeras tillsammans i teamen, och barnens och vårdnadshavarnas behov, tankar och åsikter beaktas. Verksamheten genomförs på ett sätt som främjar barnens självständighet och barnen får mycket positiv respons. Sensitiv växelverkan säkerställer att barnet känner sig tryggt när det går på toaletten.

En möjlighet till vila och lugn enligt behov

I vilosituationer beaktas barnens olika behov på ett bra sätt och personalen ser till att vilosituationerna är lugna och trygga och har en positiv atmosfär. Enligt datainsamlingen genomförs de egentliga vilostunderna på ett bra sätt, men enligt personalens bedömning bör man se till att barnen under dagens lopp har möjlighet att flera gånger vid behov ta en paus, dra sig tillbaka och lugna ner sig. Detta kan till exempel stödjas genom att skapa flera utrymmen där man kan dra sig tillbaka, samt att man ordnar skilda vilostunder i olika utrymmen för de barn som sover och de barn som vilar en kortare stund. Enligt utvärderingen kunde man satsa mer på att ta hänsyn till barnens egna önskemål om innehållet i vilostunderna, med beaktande av barnens ålder och utvecklingsnivå.

Lekfullhet och ro i av- och påklädningssituationer

Datainsamlingen påvisade även några andra utvecklingsområden. Enligt utvärderingen skulle man kunna fästa mer uppmärksamhet vid lugna på- och avklädningssituationer, där man tryggar en positiv atmosfär och tillräckligt med tid. Det är av stor vikt att de vuxna stöder barnen i på- och avklädningssituationer, och enligt personalens bedömning skulle man kunna använda mer bildstöd. Vikten av ett lekfullt arbetssätt betonades i enheternas egna utvecklingsplaner.

På basis av datainsamlingen genomförs den pedagogiska planeringen av grundvårdssituationerna på ett bra eller mycket bra sätt inom hela småbarnspedagogiken.  Man skulle kunna satsa ännu mer på att dokumentera målen i de enskilda barnens planer för småbarnspedagogik, att dokumentera vårdnadshavarnas synpunkter och att utvärdera målen. En omformning av lärmiljöer som stöder rofylld grundverksamhet skulle också kunna stödja förverkligandet av de pedagogiska målen i högre grad.

Valssi-systemet som stöd för utvärdering av kvaliteten

Valssi är ett nationellt system för kvalitetsutvärdering som utvecklats av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) och som kan användas för att utvärdera och utveckla småbarnspedagogiken. I Sibbo genomförs Valssi-datainsamlingen årligen som en del av kvalitetsledningen och den lagstadgade utvärderingen av småbarnspedagogiken. Temat för datainsamlingen väljs årligen på basis av analysen Utvecklande respons (Reunamo Education) som baserar sig på observationer inom småbarnspedagogiken.

Blanketterna i Valssi-systemet användes för att samla in uppgifter i september 2024, varefter varje daghem eller förskole-enhet har utarbetat sina egna grupp- och enhetsspecifika utvecklingsplaner. Utvärderingsprocessen slutfördes i november 2024, då det kommunspecifika bedömningsresultatet registrerades i Valssi. Personalens svarsprocent på datainsamlingen var 82%.

Mer information:

varhaiskasvatuspalveluiden päällikkö Annette Lagerstram

Senast uppdaterad 13.01.2025