Resultaten av småbarnspedagogikens kundenkät: Ett stort tack till de professionella och varmhjärtade pedagogerna

Kundenkäten besvarades av vårdnadshavarna och fick sammanlagt 219 svar. I enkäten ombads vårdnadshavarna att välja den varg som bäst beskrev deras åsikter om olika frågor och påståenden: en öppet glad varg, en leende varg, en allvarlig varg eller en arg varg. Enkätens resultat utnyttjas i utvecklingen av småbarnspedagogiken i kommunen.

Barnen trivs och personalen arbetar med stort hjärta

Kuva asiakaskyselyn tuloksista. Otsikko: Miten lapsenne viihtyy varhaiskasvatuksessa. Avoimesti iloitseva susi 69%, hymyilevä susi 28%, vakava susi 3%, kiukkuinen susi 1%.

Frågan om hur barnet trivs inom småbarnspedagogik fick en öppet glad varg av 69 procent av svararna, en leende varg av 28 procent av svararna och en allvarlig varg eller arg varg av 4 procent av svararna.

Därutöver kunde vårdnadshavarna svara verbalt på frågor. Vårdnadshavarna lämnade in bland annat följande verbal respons till personalen:

  • Dagispersonalen arbetar med ett stort hjärta och vi lämnar barnet i vård för dagen med ett gott och tryggt sinne.
  • Vi har varit nöjda med undervisningen och mötena mellan barn och föräldrar. Barnet känner sig trygg att komma till daghemmet.
  • Mina barn tas i beaktan som individ och vuxna verkar varma och närvarande.
  • På daghem utförs arbetet med tanke på varje enskilt barn, samarbetet med föräldrarna är smidigt och öppet och verksamheten planeras pedagogiskt. Det är tydligt att de anställda trivs med sitt arbete och det återspeglas i att också barnen har det bra och tryggt att vara.
  • Personalen satsar på att varje barn ska bli sedd och hörd och att varje familj ska känna sig välkommen
  • Vårt barn har trygga och underbara vuxna på dagis som hen kan lära sig och uppleva nya saker med varje vecka. De vuxna på daghemmet tar också stor hänsyn till hens behov och stöder hen vid behov. Som förälder är det lätt att ta hen till dagis på morgonen när man vet att dagen kommer att bli riktigt fin för hen.
  • Tusen tack till alla varmhjärtade vuxna som gör vårt barns vardag trygg och rolig

Kritik mot information och Daisy-systemet

I enkäten gav en del av svararna kritik för informeringen om till exempel helgdagar och andra stängningstider. Man önskade också få mer information om daghemmets dagliga verksamhet och hälsningar om hur barnets dag har gått. Vi satsar på att utveckla kommunikationen inom småbarnspedagogiken på basis av den respons vi fått. 

En del av dem som svarade på enkäten var missnöjda med Daisy-systemet och dess funktionalitet. 59 procent av dem som svarade på enkäten var mycket nöjda eller nöjda med Daisy-systemet, men 37 procent av dem som svarade på enkäten är missnöjda till exempel med att boka vårdtider.  Responsen behandlas i samarbete med programleverantören. En del av responsen som kommit in om måltiderna som serveras i daghemmen har också behandlats i samarbete med kommunens måltidstjänster. 

Tack till alla som svarade på enkäten!

Senast uppdaterad 06.03.2025