Institutblogg
Institutblogg: nyheter inom projektet Ett institut för alla
Utbildning i tjänstedesign skapar nya färdigheter och prövande samarbete
Hösten 2023 fick Sibbo institut projektfinansiering i syfte att utveckla projektet Allas institut, inom ramen för vilket institutet skulle kunna erbjuda sin personal utbildning i tjänstedesign för att främja genomförandet av utvecklingsprojekt som ingår i projekthelheten. Personer bland både institutets personal och personalen hos sektorn vardag och fritid i Sibbo kommun bjöds in till utbildningen. I kursen deltog 12 experter som arbetar i olika uppgifter.
Utbildningen genomfördes under perioden 10/2023 – 4/2024. Närutbildning valdes som utbildningsform varvid den engagerande och experimentella undervisningsmetoden som är typisk för tjänstedesign kunde användas på ett mycket konkret sätt. Kursdeltagarna träffades sex gånger och deltog i två online-sparringsmöten. Varje session av närutbildning inkluderade teoriundervisning och uppgifter som omsätter teori i praktiken och som kopplades till Allas institut-projektet genom konkret arbete.
För Sibbo institut var utbildningen i tjänstedesign mer än bara en kurs – det var en gemensam resa mot bättre tjänster och en kultur där man arbetar tillsammans. Utbildningen startades genom att identifiera behovet, sätta upp mål och fördela ansvar. Vi ville förstå varför tjänstedesign är en integrerad del av modern tjänsteutveckling och vad vi ville uppnå med kursen med tanke på projektet Allas institut. Det var också viktigt att identifiera de interna och externa intressenterna och säkerställa deras engagemang och samarbete under hela processen. De mål som sattes upp i början av kursdeltagarnas egna utvecklingsprojekt uppnåddes när deltagarna dök djupt in i tjänstedesignens värld.
Teamens mångsidighet och självstyrda aktivitet var nyckeln till framgången. Organisationens egna experter gav kursen ett brett perspektiv och såg till att alla nödvändiga synpunkter togs i beaktande. Genom att reflektera över de konkreta uppgifterna i utbildningen kunde varje teammedlem både lära av andra och dela information med andra. Korslärandet var imponerande och en av de bästa behållningarna av utbildningen. Kontinuerligt lärande och iteration var kärnan i utbildningen. Att kombinera teori och praktik vid träffarna gav deltagarna konkreta verktyg och metoder som de kan tillämpa i sitt eget arbete. Kundorientering var den röda tråden under hela processen, och deltagarna lärde sig att lyssna på sina kunders behov och bättre förstå dem.
Slutresultatet av utbildningen var mer än bara en lärprocess. Kunskaperna om och insikten i grunderna i tjänstedesign fördjupades och deltagarna fick konkreta verktyg och färdigheter som de nu kan använda i sitt eget arbete. Den gemensamma resan mot bättre tjänster fortsätter, och tack vare utbildningen är organisationens nya egna tjänstedesigners mer beredda att möta framtidens utmaningar på ett starkare och mer kundorienterat sätt.
Kia Lindström
Lärare i tjänstedesignutbildningen
Servicestigen formar sig
Senast uppdaterad 03.07.2024