Nyheter
Aktivt turismfrämjande arbete i Tyskland har fortsatt också under coronapandemin
Tyskarna reser alltmer på semestrar med natur- eller friluftstema, söker autentiska, lokala upplevelser och värdesätter lyx. Nu intresserar längre resor och resor med husbil eller hyresbil i stället för bussresor eller direkta flyg. Också ansvarsfull turism intresserar alltmer i Tyskland och ansvarsfullhet och miljösynpunkter påverkar valet av resmål mer än någonsin. Tyskarnas turismtrender framgår av en rapport som den tyska försäljningspartnern Lieb Management gör för städerna regelbundet.
En av de viktigaste åtgärderna var besöket i september 2021, då fem researrangörer bekantade sig med områdets mångsidiga turismutbud. Representanterna för researrangörerna var intresserade bland annat av Malmgård, Maritimcentret Vellamo och Porvoon Huvilat. Också vandring i Repovesi och Sibbo storskogs nationalparker fick positiv respons av deltagarna.
– Planerna har hela tiden ändrats då olika mässor och evenemang inställts eller ändrats till virtuella. Vi har dock reagerat snabbt på ändringarna och ansett att det är mycket viktigt att hela tiden hålla kontakt med våra viktiga samarbetspartner i Tyskland, säger turistrådgivare Päivi Oksanen från Kouvola stad.
– Southeast Finland-området erbjuder speciellt mycket intressant; sjöar, skärgård och skogar. Området erbjuder också kultur och matupplevelser. Många tyskspråkiga turister från Centraleuropa gläder sig över utbudet och aktiviteterna. Resan är kort och går behändigt med vår färja, säger representanten för områdets samarbetspartner Finnlines Deutschland GmbH, Sales Promotion Supervisor Marius Michaelis.
– Southeast Finland-området är ett mycket potentiellt resmål för tyska turister, speciellt eftersom området ligger nära Helsingfors och erbjuder mycket att se i ett litet område, säger resedeltagare Patricia Lawitschka från Skandinavientrips.de.
För våren 2022 planeras ett nytt besök för researrangörer. Avtalet med Lieb Management fortsätter åtminstone till slutet av augusti. Samarbetet för den internationella turismen vill man dock fortsätta med.
– Finland blir inte känd som resmål på internationella turismmarknader med enskilda kommuners eller städers resurser, utan detta uppnås endast med samarbete och gemensam användning av våra resurser, säger Borgå stads turism- och marknadsföringschef Sari Myllynen.
Senast uppdaterad 03.02.2022