Specialundervisning och särskilt stöd i grundläggande utbildning
Elever i grundskolan har rätt till specialundervisning eller annat stöd vid till exempel inlärnings- eller anpassningssvårighet, skada eller sjukdom.
Det särskilda stödet utgörs av specialundervisningen och det andra stödet eleven behöver. Specialundervisningen är i första hand pedagogiskt stöd, dvs. stöd för inlärningen. Övrigt stöd kan vara till exempel stöd för skolgången samt pedagogiskt stöd. De utgör en helhet som stöder eleven. Eleven ska vid behov få stöd utan dröjsmål. Särskilt stöd förutsätter ett förvaltningsbeslut.
Om eleven tillfälligt blivit efter i studierna eller behöver kortvarigt stöd i övrigt, har eleven rätt till stödundervisning.
På grund av inlärnings- eller skolgångssvårigheter kan eleven få specialundervisning vid sidan av övrigt skolarbete eller exempelvis på en specialklass. Grundläggande utbildningens mål och innehåll kan individualiseras om eleven på grund av handikapp, sjukdom, fördröjning i utveckling, känslomässiga störningar eller annan motsvarande orsak inte klarar av grundläggande utbildningens lärokurs. Individualisering bör användas endast om eleven inte på ett godkänt sätt klarar av läroämnets lärokurs. Innan det ska läroämnets mål och innehåll delas in i prioriteringar.
För vem och på vilka villkor
En elev kan få specialundervisning eller annat stöd, om en inlärnings- eller anpassningssvårighet, skada, sjukdom eller någon annan orsak förutsätter det.
Bakgrundsinformation och lagstiftning
Det särskilda stödet utgörs av specialundervisningen och det andra stödet eleven behöver. Specialundervisningen är i första hand pedagogiskt stöd, dvs. stöd för inlärningen. Övrigt stöd kan vara till exempel stöd för skolgången samt pedagogiskt stöd. De utgör en helhet som stöder eleven. Eleven ska vid behov få stöd utan dröjsmål. Särskilt stöd förutsätter ett förvaltningsbeslut.
Om eleven tillfälligt blivit efter i studierna eller behöver kortvarigt stöd i övrigt, har eleven rätt till stödundervisning.
På grund av inlärnings- eller skolgångssvårigheter kan eleven få specialundervisning vid sidan av övrigt skolarbete eller exempelvis på en specialklass. Grundläggande utbildningens mål och innehåll kan individualiseras om eleven på grund av handikapp, sjukdom, fördröjning i utveckling, känslomässiga störningar eller annan motsvarande orsak inte klarar av grundläggande utbildningens lärokurs. Individualisering bör användas endast om eleven inte på ett godkänt sätt klarar av läroämnets lärokurs. Innan det ska läroämnets mål och innehåll delas in i prioriteringar.
Lag om grundläggande utbildning http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/19980628