Aktiivinen matkailun myynninedistämistyö Saksaan on jatkunut myös koronapandemian aikana

Saksalaiset matkustavat yhä enemmän luonto- ja ulkoiluteemaisille lomille, etsivät autenttisia, paikallisia elämyksiä sekä arvostavat luksusta. Pidemmät matkat sekä matkustaminen matkailu- tai vuokra-autolla kiinnostavat aiempaa enemmän bussimatkojen ja suorien lentojen sijaan. Myös vastuullinen matkailu on Saksassa entistä kiinnostavampaa ja kohteen valinnassa vastuullisuus- ja ympäristönäkökulmat vaikuttavat enemmän kuin koskaan aiemmin. Saksalaisten matkailutrendit selviävät saksalaisen myyntikumppanin Lieb Managementin kokoamasta raportista, joka kootaan kaupungeille säännöllisesti.

Yksi tärkeimmistä toimenpiteistä oli syyskuussa 2021 järjestetty tutustumismatka, jolloin alueella vieraili viisi matkanjärjestäjää tutustumassa monipuoliseen matkailutarjontaan. Matkalle osallistuneet matkanjärjestäjien edustajat olivat kiinnostuneita mm. Malmgårdin kartanon, Merikeskus Vellamon ja Porvoon Huviloiden palveluista. Patikoinnit Repoveden sekä Sipoonkorven kansallispuistoissa saivat myös positiivista palautetta osallistujilta.

Ryhmä ihmisiä on kokoontunut polulle metsään.
Syyskuussa 2021 järjestettiin tutustumismatka, jolloin alueella vieraili viisi matkanjärjestäjää tutustumassa monipuoliseen matkailutarjontaan.

– Suunnitelmat ovat muuttuneet alati, kun erilaisia messuja ja tapahtumia on peruttu tai ne ovat muuttuneet virtuaalisiksi. Olemme kuitenkin reagoineet muutoksiin nopeasti ja pitäneet hyvin tärkeänä jatkuvan yhteydenpidon ylläpitämistä tärkeisiin kontakteihimme Saksassa, sanoo Kouvolan kaupungin matkailuneuvoja Päivi Oksanen.

– Southeast Finland -alue tarjoaa erityisen paljon kiinnostavaa sisältöä, järviä, saaristoa ja metsää. Alueella on myös tarjontaa kulttuurin ja ruoan saralla. Monet matkailijat saksankielisestä Keski-Euroopasta ovat ilahtuneet tarjonnasta ja aktiviteetista. Välimatka on myös lyhyt ja yhteys lautallamme kätevä, sanoo Southeast Finland -alueen yhteistyökumppanin Finnlines Deutschland GmbH:n edustaja, Sales Promotion Supervisor Marius Michaelis.

– Southeast Finland -alue on todella potentiaalinen kohde saksalaisille matkailijoille erityisesti koska se sijaitsee lähellä Helsinkiä ja tarjoaa paljon nähtävää pienellä alueella, sanoo matkalla mukana ollut Patricia Lawitschka Skandinavientrips.de -yrityksestä.

Ryhmä ihmisiä syömässä ravintolassa.

Uutta matkanjärjestäjien tutustumismatkaa suunnitellaan keväälle 2022. Sopimus Lieb Managementin kanssa jatkuu ainakin elokuun loppuun saakka. Yhteistyötä kansainvälisen matkailun kasvattamisessa halutaan kuitenkin jatkaa edelleen.

– Suomen tunnettuus kansainvälisillä matkailumarkkinoilla ei kasva yksittäisen kuntien tai kaupunkien resursseilla vaan ainoastaan tekemällä yhteistyötä ja käyttämällä resurssejamme mahdollisimman paljon yhdessä, kommentoi Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen.

Lisätietoja:
Sipoon kunnan yrityskoordinaattori Anne Peltonen, puh 040 480 8529
Kotkan, Haminan ja Loviisan seudun matkailupäällikkö, Sanna Nikki puh. 040 190 2585
Kouvolan kaupungin matkailuneuvoja Päivi Oksanen, puh. 0206 158 401
Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointipäällikkö Sari Myllynen, puh. 040 706 120

Viimeksi muokattu 03.02.2022