Kerava–Nikkilä-radan avaaminen henkilöjunaliikenteelle etenee

Aluevarausselvityksessä on tutkittu vaihtoehtoisia ratkaisuja henkilöjunaliikenteen avaamiseen ja valittu niistä kustannustehokkaimmat ratkaisut. Sipoo on teettänyt aluevarausselvityksen yhteistyössä Keravan ja Väyläviraston kanssa.

Selvityksessä katsotaan, että kaikki nykyiset teiden ja radan väliset tasoristeykset korvataan uusilla liikennejärjestelyillä. Keravalle rakennettaisiin kolme uutta radan alitusta tai ylitystä ja Sipooseen neljä.

Talman ja Nikkilän tulevien asemien kohdalle tehtäisiin kaksi vajaan kilometrin pituista ohitusraidetta. Raiteiden väliin rakennettaisiin asemalaiturit ali- tai ylikulkuineen.

Lisäksi selvityksessä on tarkasteltu Vaahteramäkeen paikkaa mahdolliselle asemavaraukselle. Keravan asemalle vaadittavat laituri- ja raidemuutokset on myös tutkittu selvityksessä.

Eri ratkaisuvaihtoehdoista riippuen henkilöjunaliikenteen avaamisen kustannusten on arvioitu olevan Sipoon puolella noin 32–33 miljoonaa euroa ja Keravan puolella noin 22 miljoonaa euroa.

– Sipoon kunta lähtee siitä, että valtio osallistuu näihin kustannuksiin merkittävällä panoksella, sanoo kunnanjohtaja Mikael Grannas.

Henkilöjunaliikenteen aloitus Keravan ja Nikkilän välisellä rataosuudella on Sipoon kuntastrategian 2022–2025 keskeisimpiä tavoitteita. Henkilöjuna pysähtyisi osuudella Keravan ja Nikkilän välillä Keravan Ahjossa sekä Sipoon Talmassa.

Keravan ja Nikkilän välisellä radalla (KeNi-radalla) on nykyään tavaraliikennettä, mutta henkilöjunaliikenne on rajoittunut tähän saakka muutaman kerran vuodessa ajettuihin nyttemmin loppuneisiin museojunien vuoroihin. Henkilöjunaliikenteen aloittaminen edellyttää liikenteellistä suunnittelua, radan teknistä suunnittelua, asemanseutujen kaavoitusta sekä tiivistä yhteistyötä erityisesti Keravan kaupungin, HSL:n, Väyläviraston sekä muiden valtion toimijoiden kanssa.

MAL-sopimuksessa rahoitusta suunnitteluun

Ratayhteyden suunnittelu saa tukea myös tuoreesta Helsingin seudun kuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksesta, jossa KUUMA-kunnille osoitetaan valtion rahoitusta alueen väyläverkon investointihankkeiden suunnitteluun, eli muun muassa KeNi-radan suunnitteluun. KeNi-rata on KUUMA-seudun keskeisimpiä strategisia liikennehankkeita. MAL-sopimus on parhaillaan kuntien hyväksymiskäsittelyssä ja Sipoon kunnanvaltuusto käsittelee asiaa kokouksessaan 11.11.

-Olen tyytyväinen, että tämän Sipoolle erittäin tärkeän KeNi-radan suunnittelua saadaan vietyä nyt vauhdilla eteenpäin sekä MAL-sopimuksen että tuoreen aluevarausselvityksen myötä, Grannas sanoo.

Nyt valmistuneen aluevarausselvityksen jälkeen suunnittelu jatkuu henkilöjunaliikenteen tarveselvityksen ja liikennöintisuunnitelman päivityksellä yhdessä HSL:n ja Keravan kaupungin kanssa. Tämän jälkeen vuorossa on ratasuunnittelu, joka saadaan MAL-sopimuksen rahoituksen myötä käynnistettyä.

Keravan ja Nikkilän välisen henkilöjunaliikenteen avaamisen tilannekatsaus ja valmistunut aluevarausselvitys annetaan Sipoon maankäyttöjaostolle tiedoksi keskiviikkona 13. marraskuuta. Myöhemmin tilannekatsaus ja selvitys annetaan myös kunnanhallitukselle.

Aluevarausselvitys ja lisätiedot:
Maankäyttöjaoston esityslista

Muut linkit:
Ympäristöministeriö: MAL-sopimukset
KUUMA-seudun verkkosivut

Viimeksi muokattu 08.11.2024