Varhaiskasvatuksen asiakaskyselytulokset: Iso kiitos ammattitaitoisista ja lämminhenkisistä kasvattajista

Huoltajille lähetettyyn asiakaskyselyyn tuli 219 vastausta. Kyselyssä huoltajia pyydettiin valitsemaan vastaukseksi erilaisiin kysymyksiin ja väitteisiin parhaiten heidän mielipidettään kuvaava sudennaama: avoimesti iloitseva susi, hymyilevä susi, vakava susi tai kiukkuinen susi. Kyselyn tuloksia hyödynnetään kunnan varhaiskasvatuksen toiminnan kehittämisessä.

Lapset viihtyvät ja henkilöstö toimii suurella sydämellä

Kuva asiakaskyselyn tuloksista. Otsikko: Miten lapsenne viihtyy varhaiskasvatuksessa. Avoimesti iloitseva susi 69%, hymyilevä susi 28%, vakava susi 3%, kiukkuinen susi 1%.

Kysymykseen lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa avoimesti iloitsevan suden antoi 69 prosenttia vastaajista, hymyilevän suden antoi 28 prosenttia vastaajista ja vakavan tai kiukkuisen suden 4 prosenttia vastaajista.

Lisäksi oli mahdollista vastata sanallisesti kysymyksiin. Huoltajat antoivat muun muassa tällaista sanallista palautetta henkilöstölle:

  • Päiväkodin henkilökunta toimii suurella sydämellä ja jätämme lapsen hyvillä ja luottavin mielin hoitoon päiväksi.
  • Olemme olleet tyytyväisiä opetukseen ja lasten sekä vanhempien kohtaamiseen. Lapsella on turvallinen olo tulla päiväkotiin.
  • Lapseni huomioidaan yksilönä, ja aikuiset vaikuttavat lämpimiltä ja läsnäolevilta.
  • Päiväkodissa tehdään töitä jokainen lapsi yksilöllisesti huomioiden, vanhempien kanssa yhteistyö sujuu hyvin ja avoimesti ja toimintaa suunnitellaan pedagogisesti. Työntekijät viihtyvät selkeästi työssään ja se näkyy niin että lastenkin on hyvä ja turvallinen olla.
  • Henkilökunta panostaa siihen, että jokainen lapsi tulee nähdyksi ja kuulluksi, jokainen perhe tuntee olonsa tervetulleeksi (Suomennettu)
  • Lapsellamme on turvallisia ja ihania aikuisia päiväkodilla, joiden kanssa hän voi oppia ja kokea uusia asioita viikoittain. Päiväkodin aikuiset myös huomioivat hänen tarpeensa ihanasti ja tukevat häntä tarpeen mukaan. Vanhempana helppo viedä hänet aamuisin hoitoon kun tietää, että päivästä tulee hänelle todella mukava.
  • Kiitos paljon kaikille sydämellisille aikuisille, jotka tekevät lapsemme arjesta turvallista ja hauskaa

Risuja tiedottamisesta ja Daisy-järjestelmästä

Kyselyssä osa vastaajista antoi risuja esimerkiksi loma-aikojen ja muiden sulkuaikojen tiedottamisesta. Myös enemmän tietoa päiväkodin päivittäisestä toiminnasta ja lapsen päivän kulusta toivottiin. Panostamme varhaiskasvatuksen viestinnän kehittämiseen palautteiden perusteella. 

Osa vastaajista oli tyytymättömiä Daisy-järjestelmään ja sen toimivuuteen. Vastaajista 59% olivat erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä Daisy-järjestelmän, mutta esimerkiksi hoitoaikojen varaamiseen on tyytymättömiä 37% vastaajista.  Saatuja palautteita käsitellään yhdessä ohjelmatoimittajan kanssa. Myös muutamia saatuja palautteita koskien päiväkodeissa tarjottaviin aterioihin on käsitelty yhteistyössä kunnan ruokapalveluiden kanssa. 

Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Viimeksi muokattu 06.03.2025